okt 292016
 

Ik weet alles al maar doe het niet
Artikel

Ik ontmoet dagelijks mensen die minder stress willen en meer overzicht . En dan hoor ik regelmatig dat ze eigenlijk wel weten wat ze moeten doen om dit te bereiken maar het niet doen. Maar is het wel waar dat ze het echt weten? Je herkent het vast dat als je iets echt wil, het bijna altijd ook gebeurt. Je wilt het echt van binnenuit en dat geeft een enorme kracht en energie om te gaan doen wat je je hebt voorgenomen.

Deze wilskracht is precies wat nodig is als je je gedrag wilt veranderen. Want anders blijft het inderdaad bij de constatering: ik weet het wel maar doe het net. Maar dit is geen ‘weten’. Er is geen bewustzijn om het anders aan te pakken zodat je meer overzicht krijgt. Wat ik onder ‘weten‘ versta is dat je het echt beheerst. Dat betekent dat je je steeds bewust bent van hoe je iets doet en hoe dit anders kan. Dan pas kun je met recht zeggen dat je het weet. Je gaat het dan als vanzelf ook doen.

Prikkel je bewustzijn en je zult veel meer effect hebben van alles wat je al weet. Dit kun je op een praktische manier doen. Wat je nodig hebt, zijn handige reminders die jou helpen om het potentieel dat je al in je hebt, te gebruiken.

5 reminders om te doen wat je al weet:

1. Zet nu in je agenda: doen wat ik al weet.
Weet je bijvoorbeeld hoe je je bureau of inbox slim opruimt en niets vergeet? Plan dan nu in je agenda: 1 uur per 2 weken; bureau en inbox opruimen. Of als je al weet hoe je meer invloed krijgt zodat je sneller en makkelijker je resultaat bereikt? Zet dan nu in je agenda 1x per week: nadenken en actie nemen om invloed te vergroten. Ben je bewust van wat je weet en plan dit zodat je het niet vergeet!

2. Vraag hulpVrienden, collega’s, familie willen jou vast graag helpen om je eraan te herinneren wat je nog niet doet (en wel weet). Vraag hun hulp; zij kunnen kritisch zijn en jou op een leuke en confronterende manier helpen om te doen wat je al weet. Je bent toch eigenwijs? Want je weet het toch al? Waarom doe je het dan niet? Wat houdt je tegen? Prima vragen of opmerkingen die je nodig hebt om het echt te gaan doen. Als je het zelf wilt doen kan dat ook; plan dan deze vragen aan jezelf in je agenda.

3. Zet iets (geks) op je bureau of werkplek
Kies een voorwerp, tekst of foto die jou helpen te herinneren om op een andere manier te werken. Iedere keer als je het door jou gekozen voorwerp ziet, wordt je weer bewust van wat je je hebt voorgenomen. Je kunt ook iets geks kiezendat veel reactie van anderen oproept. Iedere keer als iemand dan vraagt naar het voorwerp krijg jij de kans om erover te vertellen en je te committeren aan wat je wilde doen.

4. Maak je chaos zichtbaar
Maak een taak aan of plan in je agenda (terugkerend): chaos meten. Vervolgens stel je een norm vast wanneer je bureau of inbox ‘chaos’ is. Een voorbeeld is de hoogte van alle dossiers die op je bureau liggen. Leg de dossiers op een stapel en als deze hoger is dan 1 meter (jouw definitie van chaos), ga je opruimen. Wees creatief en bedenk jouw definitie van chaos. Erg leuk om dit samen met collega’s te doen!

5. Doe het nu! Anders wordt het weer iets wat je wel weet maar niet doet!!
Ga het doen! Ik hoor graag van je of het werkt.

Johan Burghouts, werkXpres 

 Ga het nu doen! Maak een afspraak voor coaching on the job


werkXpres → bewust & doelgericht werken met meer tijd & resultaat en minder stress

Marterstraat 68 – 6531 KC Nijmegen – slim@werkxpres.nl
Johan Burghouts 0647074484 

Sorry, the comment form is closed at this time.